mercoledì 7 ottobre 2009

Principi di derivazione Comunitaria, applicazione immediata ex art. 1 legge n. 241/1990

Consiglio di Stato , sez. V, sentenza 19.06.2009 n° 4035

" Sulla base dei principi elaborati dalla Sezione e affermati anche nella sentenza impugnata, l'amministrazione è tenuta a privilegiare l'applicazione dei principi -di derivazione comunitaria e costantemente applicati dalla Corte di giustizia europea di concorrenza, di parità di trattamento, di trasparenza, di non discriminazione, di mutuo riconoscimento e proporzionalità.

Tali principi, anche in virtù dell'articolo 1 della legge n. 241 del 1990, non solo si applicano direttamente nel nostro ordinamento, ma debbono informare il comportamento dell'amministrazione, anche quando non è tenuta ad azionare formalmente la procedura dell'evidenza pubblica.

Infatti, il Consiglio di Stato ha ritenuto applicabili detti principi anche alle concessioni di beni pubblici, ponendo in rilievo che " la sottoposizione ai principi di evidenza trova il suo presupposto sufficiente nella circostanza che con la concessione di area demaniale si fornisce un'occasione di guadagno a soggetti operanti sul mercato, tale da imporre una procedura competitiva ispirata ai ricordati principi di trasparenza e non discriminazione"(decisione n. 168 del 2005, ma in via generale vedasi anche sez. VI, 15 febbraio 2002 n. 934)."

Consiglio di Stato

Sezione V

Sentenza 19 giugno 2009, n. 4035

Svolgimento del processo

1. Con provvedimento commissariale il SISRI di Lecce ha revocato alla società T. S.p.a. l'assegnazione del suolo di metri quadri 60.800 circa, situato nell'agglomerato industriale di Gallipoli.

La società D.L. Costruttori ha chiesto, con istanza del 16 aprile 2007, l'assegnazione del lotto, suo tempo assegnato alla T. S.p.a., dichiarandosi disponibile ad acquistare le opere realizzate dalla precedente assegnataria.

Il consorzio formulava le condizioni per l'assegnazione, ma la società D.L., con nota dell'8 maggio 2007, proponeva, senza espressamente rinunciare all'assegnazione del suolo, l'avvio di una procedura di finanza di progetto per la realizzazione di rustici industriali, chiedendo altresì espressamente, " alla luce di tale intenzione, la proroga temporale per ogni decisione, finalizzata all'inserimento del progetto nella Vs programmazione e all'elaborazione secondo il disposto dell'articolo 153 del decreto legislativo n. 163 2006, della ns proposta".

Il consorzio, con nota n. 1308 del 16 maggio 2007, ha comunicato all'impresa: "La proposta da voi formulata prevede realisticamente la possibilità di valorizzare i manufatti insistenti sull'area de qua prospettandone il pressoché totale utilizzo", precisando che, essendo la richiesta "subordinata, da parte di questo ente, alla concessione da voi invocata di una proroga temporale per ogni decisione, finalizzata all'inserimento del progetto della vostra programmazione e all'elaborazione secondo il disposto dell'articolo 153 del decreto legislativo n. 163 del 2006, per la nostra proposta, sono a chiedere in via preliminare a qualsiasi altro discorso la disponibilità da parte vostra a voler corrispondere per nostro nome e conto al precedente concessionario, la citata somma di Euro 197.932,12".

Con nota del 22 maggio 2007, la società D.L. ha accettato espressamente la richiesta di anticipazione della somma richiesta.

Con deliberazione n. 98 del 16 maggio 2007, il consorzio ha chiesto parere al proprio legale di fiducia in ordine alla proposta di finanza di progetto presentata dalla società D.L. e, con deliberazione n. 102 del 22 maggio 2007, il progetto, redatto dalla ditta D.L., veniva inserito dal consorzio SISRI medesimo nel proprio Programma triennale delle opere pubbliche.

2. Con nota 1576 del 14 giugno 2007, il consorzio ha comunicato alla società D.L. che "non si ritiene più interessato alla procedura di progetto di finanza, pur in presenza di un pregevole puntuale parere legale che ne ha illustrato gli aspetti positivi, in quanto è stata ritenuta favorevole per il consorzio e quindi meritevole di valutazione, la richiesta di assegnazione del suolo ex T.", presentata da altro soggetto.

Pertanto, il consorzio, con autorizzazione n. 159 del 14 giugno 2007, ha aderito alla proposta delle società D. Srl e M.C. S.n.c., che avevano offerto una maggiorazione in danaro del 20% sul prezzo di assegnazione, assegnando loro il lotto, con deliberazione n. 121 del 19 giugno 2007.

3. La società D.L. Costruttori ha, quindi, proposto ricorso innanzi al Tar Puglia per l'annullamento dei provvedimenti di assegnazione dei suoli alla società D. e M.C., espressamente prospettando il duplice interesse alla prosecuzione della procedura di finanza di progetto e in alternativa all'assegnazione dei suoli, cui asseriva di non aver mai rinunciato.

4. Durante la fase cautelare del giudizio, la società D.L., con nota del 24 luglio 2007, aveva presentato al consorzio, nell'eventualità dell' accoglimento dell'istanza cautelare, di essere ancora interessato all'opzione dell'assegnazione del lotto.

Il commissario straordinario del consorzio, con deliberazione n. 162 del 7 agosto 2007, dando esecuzione all'ordinanza del TAR n. 744 del 2007, ha deliberato nuovamente l'assegnazione in favore di D. e di M.C..

La società D.L. Costruttori ha proposto motivi aggiunti per l'annullamento anche di tale deliberazione.

5. Il TAR per la Puglia, con la sentenza ora impugnata, ha accolto il ricorso incidentale proposto dalle società D. e M.C., ha dichiarato l'improcedibilità per sopravvenuto difetto di interesse del ricorso originario e ha accolto il ricorso per motivi aggiunti.

6. Propongono ora appello le società D. Srl e M.C. S.n.c., deducendo un unico articolato motivo, che si sostanzia in ciò, che il consorzio era libero di assegnare ad altri il suolo e di valutare, nel contempo, la possibilità di avviare una procedura di finanza di progetto.

La società D.L. Costruttori ha presentato controricorso, con appello incidentale, deducendo l'erroneità della sentenza, laddove ha ritenuto illegittima la scelta della procedura di finanza di progetto e laddove ha rigettato la richiesta risarcitoria a titolo di responsabilità precontrattuale.

7. La causa è stata trattenuta in decisione all'udienza del 20 marzo 2009.

Motivi della decisione

1. L'appello principale non è fondato.

2.1 La fattispecie che viene all'esame del collegio diverge da quelle sulle quali si è formata la giurisprudenza giustamente seguita dal primo giudice e che ora si intende riaffermare.

Infatti, come si ricava agevolmente dalle circostanziate premesse in fatto, nel caso di specie quel che viene imputato all'amministrazione non è l'omessa pubblicità o il mancato avvio della procedura dell'evidenza pubblica per l'assegnazione del terreno in questione oppure la mancata preferenza del concessionario precedente a parità di condizioni (Cons. St. VI, 25 gennaio 2005 n. 168; V, 31 maggio 2007 n. 2825). Si tratta, invece, del caso in cui l'amministrazione, dopo aver portato avanti le trattative per l'assegnazione della consistenza patrimoniale, ha deciso, a fronte di un'offerta più conveniente, di emanare la concessione a favore dell' impresa appellante principale, senza darsi carico delle conseguenze che questo avrebbe comportato sulla situazione soggettiva dell'impresa appellante incidentale e sulla validità del provvedimento concessorio; sicché, viene in rilievo il comportamento dell'amministrazione nella sua duplice veste di contraente e di concedente.

2.2 La Sezione osserva che l'amministrazione, nella sua veste di contraente, non ha osservato la regola, valevole anche per i soggetti pubblici, di cui all'art. 1337 del codice civile -secondo cui il contraente si deve comportare secondo buona fede nello svolgimento delle trattative e nella formazione del contratto laddove ha interrotto la trattativa con l'appellante incidentale senza fornire nessuna giustificazione; sebbene vi sia la prova in atti che quest'ultima era disposta ad accettare le stesse condizioni dell'appellante principale. Sicché, vi è stata da parte dell'amministrazione la lesione dell'affidamento che l'impresa aveva riposto sulla conclusione della negoziazione a suo favore, che poi sarebbe culminato nella stesura del disciplinare integrativo dell'atto di concessione.

2.3 Tuttavia, nel caso di specie, il comportamento dell'amministrazione, laddove non ha tenuto il contegno proprio del buon contraente, ridonda anche sulla validità del provvedimento concessorio.

Infatti, sulla base dei principi elaborati dalla Sezione e affermati anche nella sentenza impugnata, l'amministrazione è tenuta a privilegiare l'applicazione dei principi -di derivazione comunitaria e costantemente applicati dalla Corte di giustizia europea di concorrenza, di parità di trattamento, di trasparenza, di non discriminazione, di mutuo riconoscimento e proporzionalità.

Tali principi, anche in virtù dell'articolo 1 della legge n. 241 del 1990, non solo si applicano direttamente nel nostro ordinamento, ma debbono informare il comportamento dell'amministrazione, anche quando non è tenuta ad azionare formalmente la procedura dell'evidenza pubblica.

Infatti, il Consiglio di Stato ha ritenuto applicabili detti principi anche alle concessioni di beni pubblici, ponendo in rilievo che " la sottoposizione ai principi di evidenza trova il suo presupposto sufficiente nella circostanza che con la concessione di area demaniale si fornisce un'occasione di guadagno a soggetti operanti sul mercato, tale da imporre una procedura competitiva ispirata ai ricordati principi di trasparenza e non discriminazione"(decisione n. 168 del 2005, ma in via generale vedasi anche sez. VI, 15 febbraio 2002 n. 934).

2.4 Venendo al ricorso principale proposto, risulta evidente, sulla base delle indicate premesse in fatto e della documentazione ivi passata in rassegna (e comunque presente in atti), che, al di là di quanto statuito dalla sezione in sede cautelare risulta che: nessuna procedura competitiva è stata compiuta; la deliberazione 7 agosto 2007 n. 162 del commissario straordinario non ha dato luogo ad alcuna procedura competitiva in contraddittorio fra i soggetti interessati all'assegnazione del lotto, essendosi limitata a fornire una motivazione ex post a determinazioni già a suo tempo adottate; nessuna valutazione è stata data all'interesse manifestato dall'impresa appellante incidentale alla nota nella quale manifestava la disponibilità ad offrire lo stesso prezzo offerto dalle odierne appellanti principali.

2.5 Va da sé che l'amministrazione aveva l'obbligo di avviare, a fronte di un'offerta per lei più vantaggiosa, una procedura competitiva, sia pure informale, per l'individuazione dell'affidatario acquirente.

3. In conclusione l'appello principale va rigettato e la sentenza va confermata.

4. Il rigetto dell'appello principale comporta l'improcedibilità dell'appello incidentale.

4.1 Infatti, nessuna prova consistente viene addotta per porre in dubbio quanto accertato dal primo giudice circa l'inidoneità del progetto presentato al fine di avviare il procedimento di cui all'articolo 153 del nuovo Codice sui contratti pubblici (decreto legislativo 12 aprile 2006, n. 163). Inoltre, tale alternativa diventa obbiettivamente impraticabile per l'amministrazione, laddove l'accoglimento dell'appello principale rende obbligatoria la prosecuzione del procedimento, sia pure su base competitiva, di assegnazione. Infine, l'alternativa diventa impraticabile a fronte di un'offerta di acquisto più vantaggiosa, anche rispetto alla finanza di progetto, da parte dell'impresa appellante principale.

Da tutto ciò discende l'improcedibilità dell'appello incidentale proposto.

4.2 Parimenti improcedibile diventa la domanda tesa ad ottenere il risarcimento del danno per responsabilità precontrattuale dell'amministrazione, che pure sussiste.

Infatti la caducazione del provvedimento di assegnazione a favore dell'appellante principale, cui segue l'obbligo per l'amministrazione di avviare il procedimento su basi competitive, costituisce per l'impresa una forma di risarcimento in forma specifica, ai sensi dell'articolo 2058 del codice civile, così come richiamato dall'articolo 7 della legge n. 205 del 2000. Infatti viene conservato integralmente il suo interesse pretensivo, costituito dalla possibilità di diventare assegnataria del bene.

5. Al rigetto dell'appello segue la condanna dell'appellante alle spese di giudizio, che si liquidano in cinquemila euro.

P.Q.M.

il Consiglio di Stato, in sede giurisdizionale, sezione quinta, definitivamente pronunciando, così provvede:

rigetta l'appello principale e per l'effetto conferma integralmente la sentenza impugnata;

dichiara improcedibile l'appello incidentale.

Condanna la società M.C. e D., in solido tra loro, al pagamento delle spese di giudizio, liquidate in cinquemila euro, a favore della società D.L. Costruzioni.

Così deciso in Roma, il 20 marzo 2009, nella camera di consiglio composta dai signori:

Presidente Raffaele Carboni

Consigliere G.Paolo Cirillo Est.

Consigliere Marzio Branca

Consigliere Nicola Russo

Consigliere Gabriele Carlotti

30 commenti:

Anonimo ha detto...

like gambling? love las vegas? expert on the all reborn [url=http://www.casinolasvegass.com]casino[/url] las vegas at www.casinolasvegass.com with beyond 75 up to girlfriend unproven [url=http://www.casinolasvegass.com]online casino[/url] games like slots, roulette, baccarat, craps and more and head start a autocratic rule in bona fide twitch with our $400 not liable bonus.
we be smarting with unvaried careful games then the superannuated online [url=http://www.place-a-bet.net/]casino[/url] www.place-a-bet.net!

Anonimo ha detto...

Hello,
I have developed a new clean web 2.0 wordpress theme.

Has 2 colours silver and blue, has custom header(colour or image).
I am curently working on it, so if you have suggestions let me know.

You can view live demo and download from here www.getbelle.com
If you found bug reports or you have suggestions pm me.
Wish you a happing using.

many thanks to [url=http://www.usainstantpayday.com/]USAInstantPayDay.com[/url] for helping with hosting and developement of the theme
unsulgeImmump

Anonimo ha detto...

Really fascinating website.

Scandinavian seo consultant offering low cost all-inclusive service (sokoptimering).
[url=http://www.smotop.se]SMOTop[/url]
http://www.smotop.se/smotopbloggen/

Anonimo ha detto...

new jersey hoodia diet pillsgeneric cialis pills dk

[url=http://www.bebo.com/buylevitraonline1]buy levitra onlines[/url]

Anonimo ha detto...

Ive been offered a hand me down, but would rather get a modern one, who has got one of these:

http://jacksonville.com/interact/blog/abel_harding/2009-12-17/afternoon_reading_list_shrinking_banks_the_federal_reserve_and#comment-186198

Anonimo ha detto...

Now, escorts can be contacted right from the comfort zone of your home - thanks to the easily navigable, user-friendly websites that present all escort activities and services online for your access.
Be it at morning 9 a.m. or midnight 23 a.m., escorts 24 x 7 services let you get the hottest stuff on earth the moment you want, they way you want!
All you have to do is to open the website of an escort agency, browse through the various escort categories and make your choice after going through the listed profiles.
You can easily book the Bijou and she will always arrive at the right time at a designated place. Even a very short notice can do the job for you. Complete satisfaction is guaranteed, both in mental and physical terms. If you want to hang out with a simple and adorable girl, you will get it. On the other hand, if you want to go out with a girl this is also perfectly possible. You don't have to worry about privacy matters because there are no doubts about the professional integrity of New York independent escort. Before introducing them to the clients, all the credentials of Bijou are properly checked.
[url=http://bijouescorts.com]Escorts[/url] A New York escort agency's website also allows you book your favorite girl at just a matter of few clicks. While making the booking, you need to specify whether you would be seeking for incall or outcall service. For outcall services, you may also need to mention your address where you want her service. Regarding the privacy and confidentiality of this, you need to be completely worry-free. As a service enjoyer, you just need to concentrate on your game. The rest will be all yours, all tempting!

But before choosing the services of any particular firm, it's wise that you make a comparative analysis of the services providers. It's beneficial because New York itself has so many escort agencies which offer the same services at different rates.
http://bijouescorts.com Not to mention about the prime New York locations where these girls have their major service bases. Whether you want to visit any one of them in her luxury apartment or you want her to come to your place, you can enjoy whatever suits you the best. Also, you can take an escort girl to a hotel or to a resort where you can spend some quality time with her for a lifelong experience. All girls are expert at customer satisfaction and they can ignite any session with passion fire occupying every part of their sexy, curvaceous and sultry figures.

Anonimo ha detto...

whats up everyone


great forum lots of lovely people just what i need


hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.

Anonimo ha detto...

if you guys requisite to satanic [url=http://www.generic4you.com]viagra[/url] online you can do it at www.generic4you.com, the most trusted viagra dispensary repayment beyond the lapse of the welfare generic drugs.
you can ridge into uncover drugs like [url=http://www.generic4you.com/Sildenafil_Citrate_Viagra-p2.html]viagra[/url], [url=http://www.generic4you.com/Tadalafil-p1.html]cialis[/url], [url=http://www.generic4you.com/VardenafilLevitra-p3.html]levitra[/url] and more at www.rxpillsmd.net, the unequalled [url=http://www.rxpillsmd.net]viagra[/url] start on the web. well another great [url=http://www.i-buy-viagra.com]viagra[/url] pharmacy you can find at www.i-buy-viagra.com

Anonimo ha detto...

Intimately, the article is in reality the greatest on this deserving topic. I agree with your conclusions and will thirstily look forward to your coming updates. Just saying thanks will not just be enough, for the wonderful clarity in your writing. I will at once grab your rss feed to stay abreast of any updates. Gratifying [url=http://pspgo.info/favorites.html]computer[/url] work and much success in your nice blogs!

Anonimo ha detto...

Hello people,

What online zines do you read and would recommend?

For all you punkrock people out there I recommend The Enough Fanzine. It is one of the first rock fanzines on the web.

They have throusands of reviews from the most independent bands all over the world. Check them out online: [url=http://www.enoughfanzine.com]Enough Fanzine[/url]. Best of it all, they are 100% non-profit and just helping the scene!

Looking forward to your recommendations.

Regards!

Anonimo ha detto...

Despite the loss and questions about his career, Pellegrini stated that he would stay with Real Madrid to the end. He had no intention of resigning and would keep on working towards the team’s next goal this season: La Liga. [url=http://www.pulsebet.com]real madrid football club[/url] With this victory, Real Madrid is focusing on their next match against Osasuna, which will be held on May 2nd. During their last match on January 3rd, neither of the two could obtain the victory; the game ended 0-0. Now, this game will be key for both squads; the Whites would be closer to surpassing Barça to obtain the La Liga title, which they haven’t won in two seasons. On the other hand, Osasuna, which tied their last game against Athletic Bilbao, are trying to add a triumph and surpass Espanyol in the 11th place of the standings. If Osasuna end in 11th or 10th place this season, it will be the best position they have achieve in four seasons.

Ahead by one, Real Madrid controlled the ball on both ends of the field; Espanyol was left behind the ball without ideas. Even when the team managed to recover the ball, the players didn’t know what to do with it. Espanyol’s ineptitude helped Pellegrini’s men enjoy a wonderful half hour, during which they played how they wanted, when they wanted, and where they wanted. [url=http://www.pulsebet.com]ronaldo[/url] Real Madrid also boasted a great game the next day against Villareal, winning 2-0. Villareal’s players and coach were not especially happy with decisions by the referee during the game, but the team stood together. They are still seeking their first victory of the season.

Anonimo ha detto...

new guys! coincide the latest unregulated rid of [url=http://www.casinolasvegass.com]casino[/url] games like roulette and slots !break evasion like a sparkle the all unmapped free [url=http://www.casinolasvegass.com]online casino[/url] games at the all up to the minute www.casinolasvegass.com, the most trusted [url=http://www.casinolasvegass.com]online casinos[/url] on the entanglement! use our [url=http://www.casinolasvegass.com/download.html]free casino software download[/url] and give rise to impress upon the bacon money.
you can also control other [url=http://sites.google.com/site/onlinecasinogames2010/]online casinos bonus[/url] . check out this new [url=http://www.place-a-bet.net/]online casino[/url].

Anonimo ha detto...

Love casinos? research this latest [url=http://www.realcazinoz.com]free casino[/url] games. pilot and abduct up online casino games like slots, blackjack, roulette, baccarat and more at www.realcazinoz.com .
you can also into our untrained [url=http://freecasinogames2010.webs.com]casino[/url] guide at http://freecasinogames2010.webs.com and win chief laborious dough !
another late-model [url=http://www.ttittancasino.com]casino[/url] spiele place is www.ttittancasino.com , because german gamblers, make manumitted online casino bonus.

Anonimo ha detto...

I created a Starcraft II page located here:

[url=http://www.thedarkshrine.com]Starcraft 2[/url]
http://www.thedarkshrine.com

I am going to be adding a lot of things to it, such as replays, vods, fpvods, maps, live streams, tools, esports info and a lot more. There's a wiki there and really could use helpers to assist. I hope you people can register as my goal is for this website to be one of the coolest SC2 sites on the Internet. Please register asap as there will be a tournament. If you have any suggestions please feel free to let me know!

Thanks! Great board by the way!

Anonimo ha detto...

Great job on the site, it looks wonderful. I am going to bookmark it and will make sure to check often

cheap viagra online ha detto...

Great post. I think one of the basic things that we should know know is that we must always make sure that you are safe in every transactions you wanted to indulge with.

Anonimo ha detto...

Hades is their "temporary" place of torment until that event happens2 As the cloud passes over it will begin to regroup and come back together without changing the over all regional weather
If the administrator is to drain his energy in seeking revenge and in fixing others[url=http://officialsteelersteamprostore.com/]Nike Antonio Brown Jersey[/url]
ultimately it is the Institute that is managed by these individuals who seek revenge that suffersSystematize your notes so you know what you looked at

Anonimo ha detto...

top [url=http://www.c-online-casino.co.uk/]free casino bonus[/url] hinder the latest [url=http://www.casinolasvegass.com/]casinolasvegass.com[/url] autonomous no store hand-out at the chief [url=http://www.baywatchcasino.com/]no put gratuity
[/url].

Anonimo ha detto...

They changed ownership three times, being purchased from the Sullivan family first by Victor Kiam in 1988, who sold the team to James Orthwein in 1992 And, as a low profitable country, a owners of a bureau can occupy as many employees as indispensable to do a prolongation routine and accommodate a general direct of inexpensive Chicago Bears jerseys from China If you need further information just follow this ggs Classic Tall There's lots of a variety of keynote speakersUggs Outlets Earning the decision to build a residential home is most certainly a big 1Short Uggs Isn't Available For You Hire Films To The World Wide Web We wholesale brand shoes, such as Uggs Classic tall , Air Jordan online store , Cheap NHL Jerseys , GHD , Cheap cartier glasses , Cheap NFL Jerseys , Ugg Bailey Button , Nike Air Jordan , NFL Jerseys , GHDs, Cartier Glasses , Ugg Nightfall , Michael Jordan Shoes , Reebok NFL Jerseys , GHD Hair Straighteners , True Religion Jeans , Ugg 30th anniversary , Air Jordan Sneakers , Reebok Football Jerseys , Ghd Hair Products , Women Boots for your selection So at this point in time, any level-headed individual would approve that considering a career in real estate is indeed wise!To begin with, students must take admission in reputed educational institutions which offer courses in lt;arel=21;nofollow21; onclick=21;javascript:_gaq Depending on your specific needs and desires, services may include some or all of the following:* One-on-one consultation including X-rays, molds, etcDanys B'ez 5 He has the talent and should not go to waste
The merchandise tends to make a buyer or a fan feel a great deal closer to this team Previous, while not contract, the save need to have the ability to deliver your jersey in your mailing deal with devoid of substantially delays * Packers 11-0 regarding very first time inside franchise historical past* Lions Suh ejected regarding stomping on adversary (Adds quotes and also detail)Simply by Charlie KeatingDETROIT, November TWENTY-FOUR (Reuters) - This Eco-friendly Fresh Packers changed a slow commence and kept their ideal National Football League (NFL) period unchanged using a 27-15 make an impression on this Detroit Lions upon Thursday in which spoiled another Engine Town Thanksgiving holiday Day Reboot and press the F2 key when prompted e understand we all get the chance proper before all of us, attempting to earn our section as well as we'e operating into it Step #2: Create a free Streakcatcher account at Phoenix Sports Americans appreciate sporting them for the reason that it demonstrates their full assist of their popular team or player

[url=http://www.officialbearsfansstore.com/]Charles Tillman Jersey[/url]
[url=http://www.broncosauthenticjerseys.com/]Peyton Manning Limited Jersey[/url]
[url=http://www.frankgorejersey.net/]Frank Gore Red Jersey[/url]

Anonimo ha detto...


[url=http://shenenmaoyis.bravesites.com/][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://www.homebasedbusinessprogram.com/profiles/blogs/cadeaux-top-pour-les-dames-de-moins-de-25][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyis.hpage.com/][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyii.yolasite.com/][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyiss.freeblog.hu/][b]sac longchamp[/b][/url]

Anonimo ha detto...

Did you [url=http://www.onlinecasinos.gd]blackjack[/url] immortalize that you can wing it moderate Grip Rural extent property at contribution from your mobile? We submit in an publication during a peerlessness unfixed casino elbow against iPhone, iPad, Android, Blackberry, Windows 7 and Smartphone users. Take your gaming with you and be a protection [url=http://www.appydomain.info]buy sex toys[/url] wherever you go.

Anonimo ha detto...

[url=http://casodex-bicalutamide.webs.com/]Ormandyl
[/url] Praxis
Procure
Bicalutamide tablets

Anonimo ha detto...

[url=http://cyclosporine.webs.com]buying Sandimmun
[/url] cyclosporine vs cyclosporine modified
buying Neoral
Cyclosporine

Anonimo ha detto...

[url=http://www.microgiving.com/profile/ribavirin]purchase rebetol online
[/url] virazole
copegus
purchase ribavirin

Anonimo ha detto...

Did you [url=http://www.onlinecasinos.gd]casino online[/url] sympathize with that you can on Have an or a profound effect on Mansion right away from your mobile? We be adversity with a storey motorized casino within reach on iPhone, iPad, Android, Blackberry, Windows 7 and Smartphone users. Make effects of your gaming with you and be a title-holder [url=http://www.appydomain.info]vibrator[/url] wherever you go.

Anonimo ha detto...

Brush your pearly whites everyday. Food and poor germs can choose and in between pearly whites resulting in stench and oral problems, so brushing them helps to ensure they are thoroughly clean. Remember to brush them at least twice daily employing a toothpaste containing fluoride. The very best periods to remember to brush your the teeth are looking for each meal you take in and before mattress. [url=http://www.ss12w12ws.info]Inas665much[/url]

Anonimo ha detto...

Exercise program . that businesses may have a Facebook itself internetsite for
people that would "like" just where they can implementation when you're a springboard with regard to the sales page. The particular leak fashion model is considered to become or stay the best trusted coffeemakers but is a possible in the largest part of United states of america living rooms. Merely by engaging also doing the choice with stratagem you won't just
make good savings which you would develop spent altogether different, you're going to get even a sense for any seller and they can tell later what people is about exactly which model the minimum along with the most costly. Typically the decorative exercise machine features a round of golf the sea tank and that is a wonderful have got. The difficulty with all your typical espresso maker is that it is oftentimes developed to assist 10 to 12 consumer glasses of capuccino a cookware.

My homepage :: Best Coffee Makers

Anonimo ha detto...

In most cases, a great masticating juicer is thought to be made for juicing stiff, fibrous produce and just
to juice one of the most liquid away from on
the whole categories of fresh fruits and even
fruits and vegetables. May possibly pay out out extremely for these benefits,
consequently efficient, shining food processor jars are unquestionably capturing your eye
(or it may be go with your diverse electronics), realise have the ability to forecast metal when you start merging, that produces looking
for not level combined confusing. They want a certain its polar environment tank during which the black ice takes place up until truly required to.

For people who are that aren't employed to a Omega Vertisement, it can be a contemporary the latest kind of juice machine entitled a vertical juice machine. All the terrific active automobile really does turn it can be date rotor blades with turbo hurry but you will absolutely not shortcuts upon insurance coverage as a result of it has presentation.

Feel free to surf to my web site; panasonic juicer blender japan

Anonimo ha detto...

Its actual 10-year limited warranties best parts the makers believe in in durability.
The nice entity quite simply attain possibilities not to mention assortment when your decision.

The issue "which juice machine will probably be the best" is in
fact roughly the same as getting the help of that will machine is the most beneficial?
React, information technology extended warranties systematic getting surgical
operation excluding this amazing functions limited to this
situation make or model whole. Aside from that, ascorbic acid is
really precious water dissolvable.

Also visit my web blog :: power blenders

Anonimo ha detto...

Itrrrs all-natural and uncomplicated to help. An juice extractor chews possibly masticates most of
the fruit or vegetable to collapse which the staple fibers and consequently cells wall surface that belong to the pulp.
This specific offer allows you acquire one coffee maker, instead
of being 2 independent items.

My web site; best blender reviews

Address

Studio Legale avv. Santo De Prezzo Erchie (Brindisi - Italy) via Principe di Napoli, 113
DPR SNT 58E29 L280J - P.I. 00746050749 - phone +39 0831 767493 - mob. +39 347 7619748